O ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕ ΤΗΝ ΑΓΚΙΝΑΡΑ ΣΕ ΚΑΡΕΚΛΑ

ΜΙΑ ΑΓΡΙΑ ΑΓΚΙΝΑΡΑ, Η ΚΑΡΕΚΛΑ ΑRTICHAIR ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΔΙΘΥΡΑΜΒΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ DESIGN THΣ ΚΑΙ Η ΤΟΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΚΙΖΗ ΕΝΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ.

Ο Σπύρος Κίζης είναι ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε και υλοποίησε μια καρέκλα, φτιαγμένη από άγρια αγκινάρα, την Artichair, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δείξει ότι η Ελλάδα μπορεί να εκμεταλλευτεί φυσικά υλικά στη βιομηχανία του design.

Η ιδέα του ήρθε πριν από δύο χρόνια και συγκεκριμένα το 2013, ενώ έκανε το μεταπτυχιακό του στο Εδιμβούργο και έψαχνε πιθανούς τρόπους να ενδυναμώσει την εγχώρια οικονομία μέσω του design, έχοντας από μικρός πάθος για το βιομηχανικό σχέδιο το οποίο τον οδήγησε στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Γιατί όμως ο Σπύρος Κίζης διάλεξε την άγρια αγκινάρα (κοινώς γαϊδουράγκαθο) ως φυσικό υλικό για να σχεδιάσει και να κατασκευάσει μια καρέκλα; Ο λόγος, ήταν ένα βίντεο για την κατασκευή των καρεκλών κατά την δεκαετία του ’50, με υαλονίματα και εποξική ρυτίνη.

ΣΠΥΡΟΣ ΚΙΖΗΣ

«Ήθελα να βρω έναν τρόπο να ενδυναμώσω την εγχώρια οικονομία μέσα από το design»

Ήταν η αφορμή για να συνειδητοποιήσει ότι η άγρια αγκινάρα είναι ένα φυτό που έχει έτοιμες ίνες, φυσικές, οι οποίες -στην όψη τουλάχιστον- έμοιαζαν απόλυτα με αυτές που έβλεπε στο βίντεο. Ήταν η στιγμή που κατάλαβε ότι η ιδέα του θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα και μάλιστα με ένα τρόπο πιο φιλικό προς το περιβάλλον. «Μου ήρθε η ιδέα να αντικαταστήσω αυτή την παλιά και επιβλαβή για το περιβάλλον και την υγεία μέθοδο, με μία πιο φιλική προς αυτό, χρησιμοποιώντας τις ίνες του φυτού αντί για τις ίνες γυαλιού και βιολογική ρυτίνη έναντι εποξικής» λέει ο ίδιος.

Ποιος ο λόγος όμως να διαλέξει μια καρέκλα για να εκφραστεί, ανάμεσα σε τόσα αντικείμενα που θα μπορούσε να επιλέξει για να υλοποιήσει; «Στην αρχή δεν είχα αποφασίσει ότι θα δημιουργούσα μία καρέκλα. Ο στόχος ήταν να δημιουργηθεί ένα προϊόν που θα μπορούσε από το στάδιο του craft να περάσει στην μαζική παραγωγή, με την χρήση αυτής της πρώτης ύλης, κρατώντας μία φιλική ως προς το περιβάλλον προσέγγιση». Όσοι κινούνται στον χώρο του design γνωρίζουν πολύ καλά άλλωστε ότι η καρέκλα, σαν αντικείμενο, είναι μία σχεδιαστική πρόκληση, αλλά και ένα κλισέ. «Ήθελα να δείξω ότι ένα τέτοιο αντικείμενο μπορεί να προσεγγιστεί διαφορετικά, και ότι ‘μία ακόμα καρέκλα’, ανάλογα με το πώς είναι φτιαγμένη ενδεχομένως να έχει να προσφέρει πολύ περισσότερα από απλώς μία θέση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Σπύρος.

Βέβαια από τη θεωρία στην πράξη ο δρόμος είχε εμπόδια και δυσκολίες. Χρειάστηκε ένας χρόνος έρευνας και 6 μήνες δοκιμών μέχρι να φτιαχτεί το τελικό μείγμα που θα αποτελούσε το βασικό υλικό για την κατασκευή της καρέκλας. Τελικά, το 2013, κατάφερε να κατασκευάσει την πρώτη καρέκλα, μόνος του, στο φοιτητικό του δωμάτιο στην Σκωτία. “Χρειάζεται απύθμενη υπομονή, ενθουσιασμός και πειθαρχία για να πετύχεις”, απαντάει όταν τον ρωτούν πώς κατόρθωσε να φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα. Το οποίο τον δικαιώνει διαρκώς και με εμφατικό τρόπο. Με πολλές συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις design, πολλά διεθνή βραβεία, όπως το Green Product Award 2015, το Nomination for Materials Innovation Award from the UK Arts Foundation το 2014, το Innovation Initiative Grant το 2013 από το πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, η Artichair, η καρέκλα από αγκινάρα, βρίσκεται στη μόνιμη έκθεση της SCIN Gallery στο Λονδίνο, και στο τελικό στάδιο μαζικής παραγωγής από την εταιρεία Schaffenburg Office Furniture, από όπου και αναμένεται να βγει στην Ευρωπαϊκή αγορά μέσα στο 2016.

«Αυτή την στιγμή η Artichair, η καρέκλα από αγκινάρα, βρίσκεται στην μόνιμη έκθεση της SCIN Gallery στο Λονδίνο»

Ωστόσο, η καρέκλα ήταν μόνο η αρχή. Η συνέχεια και η διάρκεια που επιδεικνύει ο Σπύρος στο όραμα που είχε, είναι αξιοσημειώτα στοιχεία της πορείας του στο χώρο του design. Πλέον, σειρά έχει ο σχεδιασμός ενός προϊόντος για την καινούργια σειρά της εταιρίας επίπλων Habitat, καθώς και η ανάπτυξη ενός project σχετικά με την εναλλακτική χρήση των φύλλων που περισσεύουν από το κλάδεμα και τα υπόλοιπα κατάλοιπα της κηπουρικής που μέχρι τώρα πηγαίνουν χαμένα.

«Χρειάζεται απύθμενη υπομονή, ενθουσιασμός και πειθαρχία για να πετύχεις»

ΣΠΥΡΟΣ ΚΙΖΗΣ

Γιατί όμως ο Σπύρος Κίζης και η δουλειά του είναι Famous For A Reason;

 

Η απάντηση έρχεται από τον ίδιο. «Θέλω να πιστεύω ότι η έρευνα πίσω από το υλικό αλλά και το πολιτικο-οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο προσπάθησα να αναπτύξω το project της καρέκλας, με την διευρωπαϊκή συνεργασία, την ελληνική φύση και την εναλλακτική οικονομία, φέρει την μεγαλύτερη ευθύνη της δημοτικότητας και της αναγνώρισης που έχω εκλάβει ως επαγγελματίας στα πρώτα μου βήματα. Καλώς ή κακώς ζούμε σε εποχές που το ήθος, η δουλειά και η αγάπη για το αντικείμενο του καθενός, αποτελούν reasons to be famous».

 

 

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ CHARLES MILLER
ΠΙΘΑΝΟΝ Ο ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΗΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΑΚΟΥΣΕΙ ΠΟΤΕ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ EMILE BERLINER
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝ ΝΑ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΙ.