Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΤΟ ANIMATION “ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ” ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΤΟ ANIMATION ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΙΓΛΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ, ΑΛΛΑ Η ΕΙΡΗΝΗ ΒΙΑΝΕΛΛΗ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΗ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΤΕΙ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΛΕΨΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. ΈΧΟΝΤΑΣ ΗΔΗ ΕΚΔΩΣΕΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ, ΒΡΑΒΕΥΤΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ ΜΕ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ANIMATION ΚΑΙ ΜΕ ΜΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΠΟΥ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΟΤΙ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ.

Μερικοί άνθρωποι γνωρίζουν από μικρή ηλικία ποιο είναι το κάλεσμά τους και είναι σίγουροι για τον δρόμο που θα διαλέξουν. Άλλοι, χρειάζονται χρόνο για να ανακαλύψουν τον εαυτό τους. Η Ειρήνη Βιανέλλη ανήκει στη δεύτερη κατηγορία. Είχε πάντα μία δημιουργική ανήσυχη πλευρά, την οποία δεν ήξερε που να διοχετεύσει. Το “ταξίδι της ξεκίνησε εντελώς τυχαία, αφού πριν ακόμα βρει τι ήθελε να κάνει πραγματικά στη ζωή της, αποφάσισε να κάνει ορισμένες δοκιμές. Να πειραματιστεί και να ρισκάρει.  Η πρώτη δοκιμή ήταν η ενασχόλησή της με το Graphic Design, μία επιλογή που έγινε χωρίς να την καλοσκεφτεί.

ΕΙΡΗΝΗ ΒΙΑΝΕΛΛΗ

Το μάθημα ήταν πολύ ωραίο, αλλά δεν είχα βρει αυτό που μου ταίριαζε και προσπαθούσα να κάνω τα πράγματα όπως τα έκαναν οι συμμαθητές μου, δεν είχα βρει το δικό μου στιλ.”

 

Μετά το τέλος του πτυχίου της από το Camberwell College of Arts του Λονδίνου, ήρθε η δεύτερη δοκιμή, η οποία ήταν στον τομέα της σκηνοθεσίας. “Έκανα κάποια μαθήματα σκηνοθεσίας στο Πανεπιστήμιο Columbia, ενώ ταυτόχρονα δούλευα σε κάποια ταινιάκια και διαφημιστικά αλλά τότε ήταν που κατάλαβα ότι δεν μπορώ καθόλου να λέω σε άλλους τι να κάνουν, κάτι που είναι βασικό στη σκηνοθεσία.

Ακολούθησαν δύο βίντεο παραγωγές για το TedxAthens (το 2011 και το 2012) και ένα βιβλίο, το Filo, που σηματοδότησε και την αρχή του animation για την Ειρήνη.

Μόλις εκδόθηκε και άρχισα να το κοιτάω συνειδητοποίησα ότι ήταν σκηνές που θα μπορούσαν άνετα να είναι σκηνές από animation. Εκεί μου γεννήθηκε και η ιδέα να μετατρέψω το βιβλίο αυτό σε animation.

Τότε ήταν που συνειδητοποίησε ότι της έχει λείψει να φτιάχνει πράγματα με τα χέρια της και σιγά σιγά άρχισε να πειραματίζεται με το animation και να το μαθαίνει καλύτερα, ώστε να βρει νέες τεχνικές.

Τελικά, το animation για εκείνη δεν ήταν απλά μία ακόμα δοκιμή, αλλά ο δικός της δρόμος, ο οποίος την οδήγησε στο California Institute of the Arts του Λος Άντζελες, μία σχολή που έχει δημιουργήσει ο Walt Disney. Εκεί έκανε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στο Experimental Animation, προκείμενου να αποκτήσει περισσότερη γνώση πάνω σε αυτό που έκανε.

Το βιβλίο της πήρε την μορφή του animation με το όνομα “Το Φύλλο της Λεύκας” ήταν εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Γιώργου Σεφέρη και ήταν η πιο σκοτεινή πλευρά του βιβλίου που είχε δημιουργήσει λίγα χρόνια πριν. Η δουλειά της συγκίνησε κοινό και κριτικούς, αφού το 2015 το Το Φύλλο της Λεύκας βραβεύτηκε στο 21ο Διεθνές φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, με το Βραβείο Animation.

Ήταν η πιο ενήλικη και σκοτεινή εκδοχή του βιβλίου”, αναφέρει η ίδια για το πρώτο της animation.

Ακολούθησε το “Animasyros” (Διεθνές Φεστιβάλ και Αγορά Κινουμένων Σχεδίων της Σύρου), όπου η Ειρήνη, σε συνεργασία με την Λυρική Σκηνή, ετοίμασε ένα μοναδικό ψηφιακό σκηνικό μίας ταινίας μικρού μήκους το οποίο θα συντρόφευε την οπερέτα του Γιόχαν Στράους “Η Νυχτερίδα”.

Έπρεπε να κάνω 15 λεπτά animation μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα. Έχω συνηθίσει να κάνω animation καρέ καρέ, 12 καρέ το δευτερόλεπτο, το οποίο σημαίνει ότι για να κάνω ένα λεπτό μου παίρνει ένα μήνα. Σκέφτηκα όμως ότι είναι φοβερή ευκαιρία για να το δοκιμάσω και τα κατάφερα.”

Η σύμπραξη αυτή αποτέλεσε μία καινοτόμα ματιά απέναντι σε ένα κλασικό έργο που συνδύαζε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το λυρικό θέατρο με το animation. Το εγχείρημα αυτό δεν ήταν εύκολο καθώς ο χρόνος πίεζε, αλλά η θέληση της και το αστείρευτο κέφι της για δουλειά δεν την άφησαν να το βάλει κάτω.

“Η Νυχτερίδα” ήταν αρκετή για να δείξει στον κόσμο, αλλά και στον εαυτό της, τι μπορεί να καταφέρει. Αυτή την στιγμή εργάζεται πάνω σε μία νέα όπερα, “Το παιδί και τα μάγια” του Ραβέλ, με animated σκηνικό, η οποία θα “ανέβει” στην εναλλακτική σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε συμπαραγωγή με το “Animasyros”.“Είναι σημαντικό για μένα που ένας κρατικός φορέας έχει επιλέξει έναν τόσο νέο άνθρωπο για μία τόσο σημαντική δουλειά”.

Το animation δεν είναι τόσο εδραιωμένο στην χώρα μας αλλά σύμφωνα με την Ειρήνη, αυτός είναι και ο λόγος που την συναρπάζει η προοπτική να γυρίσει και να μείνει μόνιμα στην Ελλάδα. Το animation στην Ελλάδα δεν είναι τόσο εδραιωμένο, αλλά μπορούμε να το κάνουμε εμείς.

 

Είναι σημαντικό για μένα που ένας κρατικός φορέας έχει επιλέξει έναν τόσο νέο άνθρωπο για μία τόσο σημαντική δουλειά”.

EΙΡΗΝΗ ΒΙΑΝΕΛΛΗ

 

Γιατί όμως η Ειρήνη Βιανέλλη είναι Famous For A Reason;

Στην ερώτηση για το ποιος νομίζει η ίδια ότι είναι ο λόγος που εκείνη και η δουλειά της ξεχωρίζουν, η Ειρήνη προτίμησε να χρησιμοποιήσει τα λόγια που της είχε πει κάποτε μία καλλιτέχνης που εκτιμά πολύ. Και αυτά ήταν ότι αν και η δουλειά της δεν είναι πάντα τεχνικά σωστή, έχει ένα πολύ ιδιαίτερο και χαρακτηριστικό στιλ, το οποίο δεν προσπαθεί να μιμηθεί κάτι άλλο. Βγαίνει από μέσα της. Και αυτό είναι ένας από τους λόγους που την κάνουν να ξεχωρίζει.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ:

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ CHARLES MILLER
ΠΙΘΑΝΟΝ Ο ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΗΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΑΚΟΥΣΕΙ ΠΟΤΕ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ EMILE BERLINER
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΜΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝ ΝΑ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΙ.